Islam Mosque 2 Menggapai Taubatan Nasuha: Kita Hanyalah Tamu : Hakikat Dunia (8)

1 Mei 2012

Kita Hanyalah Tamu : Hakikat Dunia (8)

Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
      Pada kesempatan kali ini marilah kita simak perkataan mengenai hakikat dunia dari Abdullah bin Mas'ud, seorang sahabat ke enam yang paling dahulu masuk islam. Ia hijrah ke Habasyah dua kali, dan mengikut semua peperangan bersama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam. Dalam perang Badar, Ia berhasil membunuh Abu Jahal. Beliau datang ke Medinah dan sakit disana kemudian wafat pada tahun 32 H dan dimakamkan di Baqi, Utsman bin ‘Affan ikut menshalatkannya.

Abdullah bin Mas'ud:
"Tiadalah seseorang di dunia itu adalah seperti Tamu dan Hartanya adalah Titipan. Tamu pasti pergi dan hartanya pasti akan dikembalikan."
       Sungguh benar dan bermakna yang mendalam ucapan ini. Kita di dunia ini hanyalah tamu yang singgah sejenak dan pasti kita akan pulang ke rumah kita yang sebenarnya di alam Akhirat yang kekal. Harta yang dengan susah payah kita kumpulkan pun akhirnya tidak berguna lagi bagi kita. Harta baik berupa uang, jabatan, anak-anak yang kita sayangi hanyalah titipan dari Allah dan akhirnya juga akan kembali pada-Nya.

        Maka tergantung kita sendiri. Mau memilih dunia yang semu? yang di sisi Allah tidak lebih berharga dari bangkai kambing dan sayap nyamuk, atau Akhirat yang kekal dan mulia di sisi-Nya?



Tidak ada komentar:

Posting Komentar